tirsdag 11. september 2012

Doktor Ingrids superenkle myke fingerløse votter


Jeg hadde lyst til å lage et par pulsvarmere/fingerløse votter som passet til den fantastiske lua i alpakka, 
men de måtte være tykkere (fryser mer på hendene enn på hodet!)
Jeg hadde igjen garn etter lua, og fant ut at jeg skulle prøve å kombinere det med Hexa, det (forholdsvis) nye garnet til Du Store Alpakka. Det er kabelspunnet i 100% alpakka. 
Perfekt kombinasjon! Det ble akkurat så mykt og tykt som jeg hadde håpet på.




Slik gjorde jeg det:
1 tråd Hexa fra DSA og 1 tråd Alpaca fra Drops. Pinne nr 5.

Legg opp 28 masker, strikk vrangbord 1 vridd rett, 1 vrang, ca 2 cm.
Øk med 2 masker, strikk rett herfra til arbeidet måler ca 5,5 cm (eller så langt du vil ha det ovenfor "tommel-hullet").
Sett 6 masker av på en tråd, pinne, sikkerhetsnål eller hva du vil. Strikk glattstrikk videre.
På neste runde legger du opp 6 nye masker over der du satte av de 6 forrige.
Strikk rett videre til arbeidet måler ca 13 cm (eller så langt du vil ha det!)
Fell av 2 masker, slik at du er tilbake til 28, som da du la opp.
Vrangbord som beskrevet over.


Tommel: Plukk opp de 6 maskene du satte av og de 6 maskene du la opp. Strikk vrangbord 1 vridd rett, 1 vrang, også her ca 2 cm.


Fest trådene, og vips! så er du ferdig. Disse gjør du unna på en kveld :-)









5 kommentarer:

  1. Så fine og takk for at du deler mønster! Har noen nøster Hexa liggende, utrolig mykt garn forresten, som kanskje kan bli til slike:-)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig :-)Var litt skeptisk da jeg begynte på Hexa-nøstet, syns det så "rart" ut, men det var absolutt en positiv overraskelse. Kommer garantert til å bruke det igjen. Fine naturfarger har de også :-)

    SvarSlett
  3. Så fint det ble med det mørke garnet blandet inn i det andre.
    Takk for mønster og garnanbefaling, må sjekke Hexagarnet :O)

    SvarSlett
  4. Anonym6/12/2014

    Er det strikket med 2 eller 5 pinner? Bare lurer siden jeg har lenge ønsket meg hansker men får det ikke så da strikker jeg dem selv

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok enten strikke dem med én lang pinne (Magic loop-metoden, google det så ser du hva det er hvis du ikke har hørt om det før), eller så bruker du 4 eller fem korte pinner. Lykke til :-)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)