lørdag 15. mars 2014

My melting moments...



Denne oppskriften MÅ bare deles! 

Lagde disse supernydelige fylte kjeksene i dag, for første gang. Stor og umiddelbar suksess!

De er sterkt inspirert av Julia Frost, som deltok på Masterchef Australia i 2012. Hun vant faktisk en konkurranse med noe så enkelt som disse, og oppskriften var lenge den mest nedlastede fra programmet. Jeg er ingen stor kjeksbaker, egentlig (bortsett fra favoritten Havrecookies, da, -de er uslåelige), men disse var enkle og supergode! 
Smelter virkelig på tungen, perfekt både til te og til kaffe.




Jeg slet litt med å finne en erstatning for det som i oppskriften heter custard powder; etter å ha spurt meg for og googlet litt rundt, fant jeg ut at det sannsynligvis ble bra å erstatte det med rett og slett pulver som brukes til å lage vaniljefyll i kaker. Det gikk helt fint det :-)
I hennes kjeks bruker hun sammen med syltetøy en "vanilla bean icing", som er en slags krem laget med mye egghvite. Hun skriver imidlertid at man like gjerne kan bruke en vanlig vaniljeostekrem, 
og det gjorde jeg.

Du trenger:
200 gram usaltet smør
60 gram pulver til vaniljefyll
60 g melis
1 tskj bakepulver
180 g hvetemel

Til fyllet bruker du godt bringebærsyltetøy og en ostekrem med litt vaniljeekstrakt (du trenger ikke mye). 

Slik gjør du det:
Sett ovnen på 180 grader (ikke varmluft)
Pisk smøret luftig med en mikser. Bland alt det tørre, og ha det i, litt om gangen.
Visp til det akkurat har blandet seg og blitt en litt klebrig, fast masse.
Trill små kuler (tja, et par cm i diameter tenker jeg), plasser dem utover et stekebrett med bakepapir.
(Hos meg ble dette ça 32 kjeks, det vil si 16 "ferdigmonterte" herligheter). De ser veldig små ut, men flyter litt ut under steking og blir heeeelt fine.
Trykk lett på dem med en gaffel, så blir de litt flatere og får et fint mønster.


Stekes midt i ovnen i ca 10 min, til de er gyldne og fine.



Når de er helt avkjølt, legger du en liten klatt med ostekrem og litt bringebærsyltetøy mellom to kjeks og vips! så har du en herlig munnfull.


Mine kjeks likner ikke helt på Julia Frost sine, 
men jeg føler meg ganske sikker på at de ble minst like gode:-)



Tips: Kjeks"kulene" kan fryses før gaffelsammentrykking og steking; superkjekt å ha liggende. Ostekremen kan også fryses hvis du har laget mye.






6 kommentarer:

  1. Å, de ser bare helt herlige ut, takk for at du deler oppskrift, den må prøves! Ha en fin, fin kveld hos deg!

    SvarSlett
  2. Åååhh! De kjeksene har jeg hatt lyst til å lage helt siden jeg så Julias i MC. Sukk. Gleder meg til å prøve! Mmm.

    SvarSlett
  3. Ser lekre ut. Sikkert godt til en herlig tekopp. Må se på oppskriften din.
    Klem

    SvarSlett
  4. De kjeksene dine ser unektelig fristende ut, kanskje jeg prøver oppskriften jeg også... :-)

    SvarSlett
  5. Å, ve deg, fristerinne! De så fantastiske ut! :))

    SvarSlett
  6. Takk for super oppskrift - og fristende bilder :) skal prøves i nærmeste fremtid!
    Artig å se responsen på ditt forrige innlegg ang. putene - det er jo mange "der ute" ;)

    Fortsatt fin søndag til deg!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)