søndag 15. juli 2012

Inspirert is



Da jeg skulle fylle på fryseren ned sommerens jordbærfangst, fant jeg ut at ooops, jeg har jo ikke brukt alle jordbærene fra i fjor enda...! Skulle jeg lage en dessert, kanskje? Inspirert av Evy ble det is, -ikke bringebær- men jordbæris.
Har aldri laget is før, jeg, men det var jo lett som en plett, uten ismaskin eller noe sånt.



Du trenger:
Minst 300 g frosne bær (gjerne fjorårets!)
4 eggeplommer
3 ss melis
1 beger vaniljekesam

Visp eggeplommer og melis til eggedosis, rør inn kesam.
Mos bærene så grovt eller fint du vil, bland alt sammen.
Sett det i fryseren, rør noen ganger underveis mens det stivner. Det tar noen timer (4-5?) før det er helt stivt. Vi tyvstartet litt...


Det var vel nærmere et halvt kilo bær i den pakken jeg fant i fryseren; 300 g ble moset og brukt i "is-røra", noen bær ble grovhakket og hatt i til slutt, resten ble til jordbærpuré servert ved siden av.




Jeg synes kanskje den ble litt vel "sorbét-aktig", og kommer nok til å ha i en skvett fløte neste gang...

Evy har foreslått div. smakstilsetninger; i Doktorhjemmet ble det bare jordbæris med jordbær i dag :-)



Nam!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)