fredag 20. juli 2012

Doktor Ingrids superknekkebrød


Etter at jeg begynte å lage disse knekkebrødene for et par år siden, har vi ikke kjøpt knekkebrød på butikk en eneste gang; alle i Doktorhjemmet er enige om at de hjemmelagde er myyye bedre!

Det er mulig at hjemmelagde knekkebrød er litt "ihjelblogget" her i Blogglandia, men hvis det skulle være noen der ute som fremdeles leter etter en enkel og god knekkebrødoppskrift så kommer den altså her!

Jeg bruker alltid samme mengde vann og havregryn som basis. Litt grovt mel, feks av rug, spelt eller bygg, er bra for konsistensen på knekkebrødet, synes jeg. Resten av ingredisensene slumper jeg oppi litt sånn etter hva jeg finner i skapet, men det blir seende omtrent sånn ut:

Til 32 knekkebrød:
7 dl vann
5 dl havregryn (store, ikke "lettkokte")
0,5-1 dl valgfritt grovt mel
1,5 dl linfrø
1,5 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
1 dl hakkede valnøtter

Dette rører jeg kjapt sammen i Kitchen Aid'en. Etter at det er gjort, setter jeg ovnen på 150 grader, varmluft. Mens ovnen varmes, "sveller" liksom knekkebrød-deigen litt.
Fordeler massen på to bakeplater kledd med bakepapir, smører det utover så jevnt som mulig.

Etter ca 10 minutter i ovnen har det hele fått en fastere konsistens. Da bruker jeg en sånn pizza-skjære-ruller til å dele inn i 4 x 4 biter. Inn i ovnen igjen!

Etter ca 45 minutter bytter jeg om stekebrettene, slik at de blir jevnt stekt; dette er i hvertfall nødvendig i min ikke så veldig gode stekeovn, mulig andre kan hoppe over dette...


Totalt skal knekkebrødene i hvertfall stekes i 1 time og 15 min. Da slår jeg av ovnen og setter døra åpen, men lar brettene bare stå der til alt er avkjølt. 


Voilà - supergode og sunne knekkebrød!





1 kommentar:

  1. Hei

    Uten tvil de beste knekkebrød som finnes. En favoritt her i huset også. Flott blogg;-))
    God lørdag!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)