lørdag 4. januar 2014

#shoppestopp2014



Mange av de som kjenner meg, vil nok ha vansker med å tro på dette; 
-Ingrid uten shopping ett helt år?!??

#shoppestopp2014

Jeg brukte mye penger på meg selv i fjor. 
Har ikke satt opp noe regnskap over dette, men det var… mye

Jeg har ikke først og fremst idealistiske miljøvernhensyn og bærekraftig utvikling i tankene når jeg nå har bestemt meg for dette, -det er nok mer et eksperiment som passer den nysgjerrige og "vitenskapelige" delen av meg.

Jeg har jo det jeg trenger, -egentlig. 
Det har rett og slett blitt for enkelt å bare kjøpe det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det. 

Som dere ser, gjelder noen unntak. Garn og andre ting som kan brukes til å lage noe av, er lov. Og gaver. (Ikke alle ønsker seg noe hjemmelaget…)
Jeg kommer ikke til å slutte å bruke deodorant eller sminke, eller å la være å gå til frisøren! Men flere parfymer trenger jeg for eksempel ikke i 2014…

Som dere ser så gjeler shoppestoppen kun innenfor landets grenser. Dette hadde jo vært en litt latterlig regel dersom jeg var i utlandet både titt og ofte. Det er jeg ikke! Og det å rusle rundt i et nytt land og kanskje finne en fin skatt å kjøpe med seg hjem, det kommer jeg ikke til å slutte med.

Så var det dette med ting til huset, det har jeg fundert litt på… Vi flytter sannsynligvis i løpet av neste år, så jeg burde egentlig bruke 2014 på å desimere bestanden av ting som må være med på flyttelasset, i stedet for å øke den. Og så gøy det blir å kunne glede seg til noe nytt i nytt hus, når den tid kommer!

Jeg er ikke fanatisk; -hvis fjellskoene mine takker for seg til sommeren, så kjøper jeg selvfølgelig nye. Hvis skistaven min knekker neste helg, så går jeg ikke resten av sesongen uten. OK?



Og vet dere hva? Jeg var i byen i går. Salg over alt, (eller SALE, som det kan virke som det heter på norsk nå??). Og jeg tok meg i å smile ved tanken på at jeg faktisk ikke skulle ha noe som helst!


Jeg holder dere oppdatert :-)




13 kommentarer:

  1. Åh ja, der er mange fine ting, man kan købe til sig selv. Siden jeg fik børn, har jeg shoppet lidt mindre til mig selv...men når jeg så en gang imellem shopper til mig selv, så går jeg helt amok;-) og ja, garn skal man ALTID have lov at købe:-) godt nytår. Mange hilsner fra Ingrid i Kathmandu

    SvarSlett
  2. Oioi! Lykke til! Det klarer du nok. Jeg forsøkte meg på dette for en stund siden, men klarte ikke å følge opp. I år har jeg tenkt at jeg ikke skal ha noe shoppestopp, men bare kjøpe mindre-kort og greit.

    SvarSlett
  3. Hahaha jeg har kjøpe år i 2014, trenger klær! Etter studie, graviditet og småbarnslivet kan en vel ikke si jeg har kjøpt så mye de siste årene ;)

    SvarSlett
  4. Oioioi...du får ta deg noen turer da hvis det blir for ille ;) Gleder meg til å høre hvordan det går :) Masse lykke til! Jeg heier på deg!

    SvarSlett
  5. Anonym1/04/2014

    Har vurdert litt selv..men jeg har planer om å minke midjen dette året, så jeg håper egentlig jeg trenger nye klær:P
    Men jeg har bestemt meg for å bruke mye av garnlageret og hvis jeg må kjøpe må det være til ett bestemt prosjekt... VI får se;)

    SvarSlett
  6. Flinkis, tør ikke å si akkurat det samme, men skal bli flinkere til "å ønske meg" istedenfor å bare kjøpe det. Renoverer huset for øyeblikket så shopping blir det nok av og pengebruken bør kraftig begrenses. Så jeg skal VIRKELIG trenge klær om jeg må kjøpe meg noe, og jeg lover at jeg skal tenke meg to og tre ganger om hvis jeg har lyst å impuls shoppe neste gang jeg er ute og "kikker"! Takk for flott inspirasjon :)

    SvarSlett
  7. Skistavkommentaren din minte meg på at jeg har en ødelagt stav. På en annen side er det stusslig med snø her, men det vil være litt dumt hvis om atte vi drar på fjelltur og jeg mangler en stav. :)
    Lykke til med shoppestoppen, den går nok fint skal du se!

    SvarSlett
  8. Du er god om du klarer dette! Altfor mange fristelser i nutikkene, og mye av det har en ofte ikke bruk for. Jeg prøver å styre unna butikker og kikking om det ikke er noe planlagt jeg skal ha. Garn derimot er det vanseligere med ;)
    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Høres spennende og fornutfit ut! For min del har jeg shoppebegrensning på garn og frykter behov for nye klær når graviditeten er over. Vi flytter også iløpet av 2014 og er i full gang med å beregne hva som skal selges/bli med videre.
    Lykke til med kjøpestoppen! :)

    SvarSlett
  10. Elsker denne tiden der alle har nye planer og prosjekt på gang, lykke til med ditt og godt nytt år!

    SvarSlett
  11. Shoppestopp....den burde jeg også hengt meg på. Jeg har vært i byen i dag og kom jo hjem med noe jeg strengt tatt ikke trenger, men som var fine ting på salg. Og jeg er helt enig, er man i utlandet kan man ikke bare besøke museer og kultur. Butikker må også utforskes.

    SvarSlett
  12. Åh dette var ett bra løfte!
    Nå er ikke jeg den som liker å shoppe da, så jeg har shoppestopp av meg selv *ler*

    Heia deg!
    Klem

    PS! Takk for koselig hilsen inne hos meg :)

    SvarSlett
  13. Wow, tøft!! Stå på!! Det hadde ikke jeg klart!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)