tirsdag 19. februar 2013

Enda en artig skrue...




Ikke så mye å skrive hjem om, kanskje, men jeg tenkte det kunne være gøy å vise frem enda en Artig skrue hettelue etter mønster fra Pickles. Den forrige ser du her, og det er jo snedig hvor anderledes den blir med dette fargevalget...


Noen små endringer fra mønsteret; den forrige falt jo i smak (som du ser her), men foreldrene til mottakeren hadde lagt merke til at lua godt kunne gå lenger frem i pannen. Så jeg økte litt mer der fremme i toppen enn angitt; så krysser vi fingerene for at også denne blir flittig brukt!


Jeg brøt mine "ikke-superwash-prinsipper" her,  -hovedfargen er i garnet Lanett, som er merinoull i superwash. Note to self: hold på prinsippet om å unngå superwash-garn. Er det bare jeg som syns at superwash-garn blir litt sånn stivt og "syntetisk"?
Merinogarnet til Pickles er og blir en favoritt, og noen små rester fikk jeg brukt her også.

Og artig skrue nummer tre er allerede på pinnene; sneak peek her...


Denne skal gis bort til JOY!



19 kommentarer:

  1. Artige skruer kan man vel aldri få nok av her i livet, de kan lages i mange varianter - denne ser kjempedeilig og fin ut!!
    Og jeg er helt enig med deg angående superwashgarn, foretrekker vanlig behandling av ulla, men det hender vel kanskje at man bare MÅ ha et spesielt garn enten pga fargene eller garntykkelsen e.l... :O)
    Kos deg med ny artig skrue! Blir nok knall den også!

    SvarSlett
  2. Så stilig! Skulle ha strikket en sånn jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, du har vel nok av andre luer du må strikke først, Marion... ;-)

      Slett
  3. Kjempefin og herlige farger! Har også tenkt om den jeg strikket til sønnen at den godt kunne gått litt lengre ned i panna. Og veldig enig i at superwash føles stivt, syntetisk og uelastisk. Den behandlinga garnet får gjør jo unektelig noe med egenskapene og kvaliteten tror jeg.

    SvarSlett
  4. Skrueluene er så fine!! Og takk for tips om panne-øking. (hmmm, tror du noen ikke-strikkere ville skjønt det ordet? Hihi)

    Herlige farger du har valgt, skikkelig gladlue :)

    Ha en fin onsdag
    Klem

    SvarSlett
  5. Igjen en kjempefin lue! Jeg liker rødt veldig godt! Ja til mer rødt:)
    Helt enig i at den kjemiske behandlinga superwashgarn gjennomgår reduserer kvaliteten.
    Takk for tips ang passform!

    SvarSlett
  6. Fin lue! Har du noen erfaringer med om merinogarnet holder fasongen? Jeg har ikke turt å bruke det så mye i frykt for at det skal sige, hvertfall til luer. Bruker som regel babyull når jeg strikker til barn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Min erfaring er at merinoull holder seg helt fint, også til disse plaggene. Og det klør mindre enn babyull...

      Slett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Superfine luer! Kanskje jeg skal bruke opp litt abuelita-garn til en sånn..!? Helt enig med deg når det gjelder superwash..
    Ha en fin onsdag.
    Hilsen LenaE

    SvarSlett
    Svar
    1. Abuelita-garn blir sikkert heeeelt fint!

      Slett
  9. Anonym2/21/2013

    Å så fin, tror jeg må prøve meg på en sånn en, finnes vel alltid noen å gi den bort til. Herlige farger på den du har på pinnene, gleder meg til å se den ferdig!

    SvarSlett
  10. Flott versjon av varianten i glade farger. Liker godt det du har på pinnene til neste også. Har laget noen slike og jeg er enig angående pannen, kan dekke litt mer der :)

    Er enig i garnvalget ditt, men smaken er som baken - vet ikke om det er fordi jeg har funnet min type favorittgarn eller om det faktisk er kvalitetet som bestemmer hos meg, he-he ^_^

    God helg! :)
    Eli Kristin

    SvarSlett
  11. Jeg er heller ikke glad i superwash....jeg synes det reker og genserene blir veldig fort mye lengre enn planlagt..om du forstår hva jeg mener.

    SvarSlett
  12. Så mye fint du strikker :) Inspirerende!

    SvarSlett
  13. Fantastisk lue med skjerf og nydelig fargene.
    Skjønn prosjekt JOY i Azerbaycan. Veldig bra.
    God helg videre og jeg kommer gjerne tilbake.
    Hilsen til deg.

    SvarSlett
  14. Denne lua har jeg alltid hatt lyst til å strikke, men ikke kommet så langt. Kanskje en dag... :) Din variant var jo veldig fin og fresh i fargene!:) Det siste prosjektet minner om Pickles sin snorkedress eller den jakken med sånn struktur i bolen.... Spennende! Snorkedress står høyt oppe på min liste i alle fall!

    SvarSlett
  15. Hei! Kan jeg spørre hvor mye og når du økte mer til pannen? Har også strikket et par av disse tidligere, med tilbakemelding om at de er for åpen i panna. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du :-)
      Jeg husker faktisk ikke hvor mye mer jeg økte... Du ser det liksom etter hvert, tror jeg, hva som er "passelig" :-)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)