søndag 14. september 2014

En (litt tynnere) Perlemorsgenser



Det var først da jeg omsider var ferdig med bolen og godt i gang med erme nummer ett at jeg begynte å stusse;
 -Hmmm, var det ikke påfallende mye garn igjen...?
En rask titt på starten av oppskriften, -joda, det står at det skal være dobbel tråd....


Jeg er helt enig: Det er "litt" merkelig at jeg ikke reagerte på garnforbruket før, og "litt" rart at jeg ikke sjekket en ekstra gang da det i starten slo meg at pinne nummer fire kanskje var litt voldsomt for det tynne garnet. Men faktisk så hadde jeg underveis vært riktig fornøyd med at genseren ble utrolig lett og myk og.... helt perfekt, tenkte jeg. Vrangbordene burde nok strengt att vært strikket med litt tynnere pinner, men ellers, -helt super!

Så sånn ble det. Hvis du noen gang har lurt på om det går an å strikke den fine Perlemorsgenseren fra Paelas med enkel tråd; her har du svaret.


De fleste andre eksemplarene av genseren som jeg har sett er strikket i sarte farger, men jeg så for meg den fine jenta som fyller to år om noen dager i en varm rødfarge. Rødt er som vanlig SÅ vanskelig å få gjengitt rett på bilde, men dette var det beste jeg fikk til.

Jeg la opp til størrelse tre år men strikket ermer og bol littegranne kortere enn det som var angitt i oppskriften. Den er strikket i Fin fra DSA, et helt nydelig garn med silke i. Den eneste endringen jeg gjorde (med vilje, da!) fra oppskriften var å strikke vrangborden i vridd rett og vrang.
Hele genseren veier så vidt under 100 gram. Mottakeren bor heldigvis på Sørlandet, vi snakker ikke akkurat polare strøk og det er kanskje like greit...

En matchende lue er under planlegging. 
Jeg har nok garn igjen, for å si det sånn. 

Og den skal strikkes i dobbel tråd!




Og oioioi! 
Jeg har rundet 200 000 treff på bloggen i helgen!! Utrolig gøy:-)
Stadig flere lesere fra USA, noe som egentlig er litt pinlig for jeg vet jo hvordan det jeg skriver tar seg ut med Google translate... *rødme*

Men uansett; takk til alle dere som er innom, og spesielt til dere som legger igjen en hyggelig kommentar :-)


7 kommentarer:

  1. Ikke alltid like greit å få med seg alt i mønsteret;) Flettemønsteret kom da fint frem selv om det er med en tråd. Det er fint med fargerike gensere til søte små. Ønsker deg en fin strikkesøndag:)

    SvarSlett
  2. Så fin genser du har strikket :)

    Google oversetter kan være et sjangsespill ;) det blir noen ganger mye rart i oversettelsen.

    Hilsen Fredrikke

    Hilsen Fredrikke

    SvarSlett
  3. Den gjorde seg jammen i rødt, ja! Kjempefin! Paelas har fine mønstre, men er så jenteorienterte at jeg blir full av trass - og kommer til å strikke blant annet denne genseren til minstegutten min. Kanskje rett og slett i sånn fin rødfarge :))

    SvarSlett
  4. Den var utrolig fin :-) Kjekt å se litt sterke, klare farger på barneplagg :-)
    Og hell i uhell er jo at det er faktisk ganske praktisk med en tynn ullgenser for de som ikke har minus 20 hele vinteren.. Den kommer helt sikkert til å bli mye brukt :-)

    SvarSlett
  5. Nydelig ble den! Enkel dobbelt tja ;) kanke få med seg alt! Så lenge den passer blir det nok veldig bra :)

    SvarSlett
  6. Den ser myk og deilig ut! Kanskje like greit å strikke med en tråd:)

    SvarSlett
  7. Nydelig! :) Den må jo ha blitt noe helt utrolig myk når du strikka med enkelt garn! :)
    Fort gjort å ikke lese ordentlig! Har akkurat gjort det samme selv, men jeg brukte ett for tynt garn....
    Gleder meg til å se lua! :)
    For en koselig blogg du har! :) Første gang jeg er her idag :)

    Håper du får en koselig kveld :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)