søndag 17. august 2014

Bølgejakke i sukkertøysfarger



Oioioi, det ble visst en aldri så liten feriepause her på bloggen... plutselig hadde det gått to måneder siden siste innlegg, gitt. Jeg skylder på den fantastisk fine sommeren vi har hatt.  -Det er noe med meg/strikking/varme; når det tipper over 20 varmegrader, da frister det mer å lese bok enn å strikke (eller kanskje  best av alt, ikke gjøre  n o e  annet enn å bare nyyyyte sommeren og varmen?!)


Men litt har jeg da fått gjort. Denne jakken har vært på pinnene lenge. (Når jeg tenker etter, tror jeg faktisk at jeg en gang i verden tenkte at "den blir fin å ha til 17.ma!". Særlig.) Så ble det august og skolestart før datteren min kunne ta i bruk denne. Hun har valgt sukkertøysfargene selv, og jakken er strikket i et av mine favorittgarn, Summerwool fra Pickles.







En av grunnene til at det har tatt "litt" tid å få den ferdig, er nok fordi jeg har utsatt min aller første Klipping I Kofte. Steeking, på fint. De som følger meg på Instagram har vært vitner til den farefulle seansen der. 

Det satt langt inne å finne frem saksa og faktisk klippe, altså! Mitt levende Strikkipedia (aka Mamma), som jeg alltid bruker når jeg lurer på strikkesaker, var bortreist.
En fin instruksjon på bloggen til Ninapetrina styrket meg i troen på at jeg faktisk kunne fikse det. 
Jeg valgte heklemetoden fremfor å sy (enda skumlere, om  mulig??)




IIIIIIIK!!!

Jeg må innrømme at jeg har knotet litt under veis, og strevd en smule med hvordan kantene skulle bli, for eksempel. 

Jeg har liggende enda en jakke som skal klippes opp (som jeg sa, litt strikking har det jo tross alt blitt i sommer også). Den skal jeg sy i stedet for å hekle før jeg klipper, så har jeg prøvd begge metodene. Dommen over hvilken jeg foretrekker skal dere få siden, men foreløpig har jeg i hvertfall funnet ut følgende: 
-Hvis man skal bruke heklemetoden tror jeg det er lurt å bruke et tynnere garn enn det plagget er strikket i (i hvertfall når det er strikket i et såpass tjukt garn som Summerwool).
-Hvis det er mønster med fargeskift i plagget (og her snakker jeg av erfaring...) skal jeg neste gang strikke "strikkestolpen" i midten med begge fargene (altså dobbelt garn) for å være sikker på at alt festes i heklingen.


Men til slutt: jeg er ganske fornøyd med resultatet (og det er datteren min også). Litt glad for at plagget ikke skal gis bort i gave, jeg vil gjerne følge med og se at ting "holder seg på plass" her.

Jakken er strikket på pinne 4, og det gikk med ca 380 gram garn. Jeg har brukt en basisoppskrift i str 12-14 år, og laget mønsteret selv etter inspirasjon fra "Bølgegang-jakken" til Lene H. Samsøe.






11 kommentarer:

  1. Herlig sommerlige farger i jakken din. Interessant at det ser ut til å funke med heklemetoden også på ull/bomullsblanding. Skal snart til å teste heklemetoden selv, så fint å lese om andres erfaringer på området. Tynner garn til heklingen er notert :)

    SvarSlett
  2. Så herlig, farge glad jakke :-) aldri prøvd garnet før, spennende å høre kor hekling holder på ull-bomull blanding :-)

    SvarSlett
  3. Så fin jakke! Skjønner godt at mottakeren er fornøyd :))

    SvarSlett
  4. Den var fin! Kjempefine farger og strøken montering! Selv hadde jeg tatt symaskinen fatt til summerwool, og følger spent med på hvordan heklekanten kommer til å holde ;)

    SvarSlett
  5. Velkomme tilbake fra sommerdvalen! Frisk og fin jakke!

    SvarSlett
  6. For en utrolig kul fargekombo!

    SvarSlett
  7. Kjempefin jakke. Håper den holder seg som den skal :)

    SvarSlett
  8. Nydelig bølgejakke, denne blir nok fin i bruk fremover! Jeg skal også prøve å klippe min første jakke snart, tror jeg går for symetoden

    SvarSlett
  9. Bra det er flere som har nytt sommeren og ikke sittet så mye foran pc'n. Det kommer nok kalde kvelder til å ta igjen bloggskriving og lesing har jeg funnet ut ;)
    Søt jakke forresten! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)