onsdag 17. oktober 2012

Doktor Ingrids fiskegryte

"Mamma, kan vi ha sånn fisk som du vet til middag i dag?" 


Det er når dette er det første datteren sier når hun våkner en søndag morgen at du skjønner at du sitter med oppskriften på en skikkelig god fiskemiddag!
("Nesten like godt som taco", og det er et skikkelig kvalitetsstempel der i gården....)

Denne fiskegryta er veldig enkel å lage, kan "pyntes" opp eller ned etter behov,
 - og den er fremfor alt kjempegod :-)

Herved deles oppskriften med dere:

Du trenger
800 gram hvit fisk (jeg bruker vanligvis torsk, fersk eller frossen)
1 stor løk (eller 2 små)
2 fedd hvitløk
1 rød, 1 grønn og 1 gul paprika
2 bokser tomater
1/2 tskj sukker
2 dl tørr hvitvin
Fersk persille
Salt og pepper
Basilikum, helst fersk
Jeg brukte frosne torskefileter i dag...
Oliven, blåskjell, reker - hvis du vil
Karry (til risen)


Jeg pleier å steke løk og hvitløk blank først, så blander jeg i tomatene, sukker, oppskåret paprika, basilikum, salt og pepper, og hvitvin (kan sløyfes). Har litt persille i gryta, men sparer mesteparten til å drysse på toppen.

Dette kan godt stå og småkoke leeeenge, men ca 10-15 minutter før du skal servere maten har du oppi fisken, skåret i litt store biter.
Oliven, blåskjell og reker tilsettes helt til slutt hvis jeg har det for hånden; kan sløyfes.

Jeg serverer dette med kokt ris som jeg blander med en god dose karry før servering.

Nan-brød, rundstykker eller flatbrød kan også være godt selskap til denne fiskegryta.





Enjoy!



7 kommentarer:

  1. Å, denne så god ut! Elsker fiskegryter så denne må prøves ut:) Bakte forresten havrekjeksene dine i helga - de ble knallgode!

    SvarSlett
  2. Herlig skjønn datter du har :) Barn er gode matkritikere, hun overbeviste i hvertfall meg. Denne ser kjempegod ut! Takk for at du deler den med oss, den må prøves :) Havrekjeksene dine står på den mentale bakelista mi!

    SvarSlett
  3. Begge oppskriftene er i hvertfall godt utprøvd og har passert alle nåløyer her i huset :-)

    SvarSlett
  4. Så fristende! Jeg måtte skrive ned oppskriften straks, for jeg fikk så lyst til å lage den! :)

    SvarSlett
  5. Denne må jeg jammen prøve. Så får jeg brukt lyren som har ligget altfor lenge i fryseren i påvente av at jeg skal få inspirasjon til å lage en fiskemiddag som alle 4 avleggerne forhåpentligvis vil like!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)