torsdag 15. november 2012

En gammel Marius-skatt

Se hva moren min fant på loftet!


Disse ble strikket for over 30 år siden, men jeg kan fremdeles kjenne litt sommerfuglaktig kribling i magen når jeg tenker på hvor  u t r o l i g  fin jeg kjente meg da jeg gikk rundt med disse. Utenpå buksa, langt opp over knærne rakk de, og helt ytterst fiiine brune støvletter... 


Matchende genser hadde jeg også, selvfølgelig! (Heavy arvelig strikkedisponert som dere skjønner) 
Jeg vet ikke hvor genseren har tatt veien, men jeg syns det er stas at strømpene er nyvasket og klare til bruk igjen. 
Godt brukt også, forresten, de er allerede stoppet en gang eller to (takk, mamma!!). 

Tror dere all "Mariusen" vi strikker nå vil fremkalle like stor begeistring om nye 30 år?
Det er lov å håpe :-)


5 kommentarer:

  1. Jeg håper og tror at begeistringen holder seg i 30 nye år! Jeg kjenner i hvert fall kribling når jeg tenker på det, og når mamma viser frem strikkaklær som i dette tilfellet er rundt 26 år gamle og like fine! Rosa og hvitt! ;)

    SvarSlett
  2. Kanskje vi feirer Skappelgenseren om 30 år, he-he...

    SvarSlett
  3. Så koselig! Ingenting er bedre enn gamle travere! :) Da jeg og mannen ble kjærester for ti år siden, hadde vi allerede hver vår mariusgenser som vi gikk i hele tiden. Jeg hadde arvet min av pappa, og han hadde fått sin til konfirmasjonen. Han hadde i tillegg en trasig mariuslue der alt det hvite var blitt gult, og den var umulig å få ren igjen. Dette kunne jeg ikke være bekjent av, så jeg begynte å strikke ny lue samme høst. Fikk helt blod på tann, og strikket både lue til begge to, votter til meg, og knestrømper til begge to. (Uten oppskrift på annet enn mønsterborden! *stolt*) Jeg ga meg da jeg begynte å drømme om natta at jeg strikket eggevarmere med mariusmønster på, for da syntes jeg det hadde gått altfor langt. Skjønner jo i ettertid at jeg var langt forut for min tid! *skrattiskratt* Og jeg tror helt klart at mariusmønsteret vil holde seg. Det har så tydelige røtter i norsk strikkehistorie at selv om vi sikkert blir litt lei den voldsomme eksponeringen snart, så vil mønsteret alltid være der bak i bevisstheten. Og så får det sikkert en ny bølge igjen når våre barn er blitt store! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg også :-) Koselig historie, forresten. Eggvarmere, ja... Jeg drømte forresten en gang at noen hadde hacket Ravelry-kontoen min, og lagt ut alle mulige stygge ting med masse feil...!

      Slett
  4. Hei søte deg,
    jeg må bare takke for fine ord du har lagt igjen hos meg, jeg blir så glad!

    Ohlalala! Disse var finfine :)

    Ønsker deg en fortsatt nydelig helg, her er vi snart ferdig med fase 1 av renoveringen i heimen *hurra*

    Stor klem
    -Maia

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)